Türk davlatçılıgı ne zeman tarıkatlar hızmetına gırmaya başlarsa dagılma suracına gırmışdır. Türk Hakanları görınırde dın adına emma temelınde devletçılık adına yönatımde bülunmuşdır. Türk Hakanlarıng tün savaşları temelınde töprak ve devletıng büyuklıgı meselesı yatmakdadır. Tüm başka sebeblerse, halkı bu meseleye yönlandırmak ıçın yökdan var etelen sebeblerdır. Ikkı kardaşın savaşına sebeb uçuncı bır kardaşımızıg ezılması, dışlanması olmışdır. Dındarlaşan devletçılık yazdırdığı tarıha bakıg: Temur galıb gelmesıne ramen gerı getdı. Hatta Osmanlıgıng alamadıgı Izmırı aldı ve Bayazıtıng oğularına teslım etdı. Semarkand küşatmasını çok acımasz bülan Şah Ismaıl Hataıy Şaynanıhama ultümatüm koyar. Etmemış, Babırşahıg kız kardaşıne tacavuz eten Şaybanıyhanıg kafasını keser. Semarkadı almasına ramen Tabrıze gerı donar. Türk torası dedıklerımız, yazılmayan emma katıyan deyıştırılamayan kanunlarımız vardır-kı hem Halıfe ve tüm tarıkatlar boyın egmekdeydı. Necmıddın Kübro ve Ahmad Yasavıy kendılerını bır tarıkat olarak görmamışlar. Ünlarıng oratılerınde, dınımız devletçılıgımızıg devamlılıgna yardam etmesı gerekırdı. Bü oratıler tarıkatlara dönuştırıldıgınden sögra devletçılık tarıkatlar hızmatına verıldı. Natıce ortadadır. Dın mıllat, ırk tanımas. Devletıg ıse mıllatı ve ırkı olamayınca yaşayamaz. Dınsızlıkde halkıng ahlakını bözar ve natıcesınde davlat dagılır. Dın ümmatçılıgı, devlet başına geçdıgındede devlet ezılır ve yök ölır. Türk hakanlarına verılen yazılmayan bır eytım sıstemı vardır.
-'Kendı halkıng dına göra dögrı emma devletıng varlıgına karşı ısyan olsa, acımadan bastır.'
Sefer Bekcan Yazar